Ze života letušky
9. 5. 2017
Kolik jste za život nalítala kilometrů?
To snad ani nejde spočítat! Lítala jsem necelých 26 let a vždycky jsem se do práce těšila. Pasažéři jsou samozřejmě různí, dokáží být naštvaní, ale s tím si letuška musí poradit. Naštěstí to není moc časté, problémové lidi nepotkáváte každý den. Je to fajn i v kolektivu, pokaždé si popovídáte s někým jiným, takže ani v letadle nehrozí ponorka :-)
Jak letušky a piloti odpočívají? Spí v nějakých speciálních boxech?
Na dlouhých letech nám byla vyblokovaná jedna řada, kde část posádky odpočívá, jsou to třeba tři místa v poslední řadě za plentou. Piloti buď taky odpočívají v první řadě, nebo jsou oba v kokpitu a vůbec na palubu nejdou. Některé zahraniční aerolinky mají speciální spací kabinky, což jsme jim dost záviděli. Dali bychom nevím co za to, kdybychom si mohli natáhnout nohy. Když letíte přes noc, za letadlem máte třeba mínus 50 stupňů a zadek letadla, kde je galley (pozn. red. - palubní kuchyňka), není moc dobře vytápěný, takže v zadní kuchyňce vás to zespoda na nohy studí.
Jak byste zvídavému cestujícímu popsala přípravu jídla na palubě? Má vzdušný catering nějaká specifika?
Žádné jídlo se na palubě nevaří, všechno se dodává hotové v zafoliovaných vaničkách. Ty se pak ohřívají v horkovzdušných troubách. Každá letecká společnost si nakonfiguruje, kolik kuchyněk na palubě je – může být jedna, ale třeba i pět. My jsme v Airbusu A320 měli dvě vepředu a pak ještě jednu velikou galley vzadu, kde se dá ohřívat v několika troubách najednou.
Jinak je zajímavé třeba to, jak se vlivem letové výšky, nízkého tlaku a nízké vlhkosti vzduchu v letadle mění lidské chutě. Mezi pasažéry je například velmi oblíbený rajčatový džus, který se běžně na zemi moc nepije. Napřed jsem si myslela, že je to záležitost ruské klientely, ale hodně si ho dávají i naši cestující, což mě překvapilo.
A jak se připravují teplé nápoje?
Kafe se vaří v předním i zadním galley, jsou tam vestavěné průtokové překapávací kávovary, nebo se dělá instantní káva pro ekonomickou třídu. Pak jsou tam ještě průtokové ohřívače vody na vaření čaje.
Manipulace s horkou vodou v deseti tisíci metry nad zemí a při možných turbulencích zní jako dost riskantní pracovní úkon…
Vždycky závisí na počasí, aktuální informace dostává tým přímo z kokpitu. Když kapitán varuje, že to bude vážnější, tak se servis přeruší, ale při mírných turbulencích se běžně pokračuje. Samozřejmě se mi stalo, že jsem se kafem polila, tomu se asi žádná letuška nevyhne :-) Naštěstí se káva nedělá vařící a nosily jsme na sobě pro tyhle případy zástěrku, která jde docela snadno očistit. Materiál uniforem je rovnou s ohledem na to dělaný.
Kdybyste byla designer leteckých interiérů, navrhla byste nějaké zlepšení? Nebo je všechno perfektně uzpůsobené?
Konkrétní vybavení letadla záleží na letecké společnosti a na tom, jak mají strukturovaný palubní servis. Velice šikovné bylo třeba uspořádání tří galleys vepředu v prvních A320. Potom se ale přidávaly řady a už se tolik kuchyněk nevešlo, což bylo pak pro letušky míň praktické. Jinak přímo to vybavení kuchyněk se dělá podle celosvětových standardů a určitě se osvědčilo. Mění se standardy a požadavky různých aerolinek, ale konkrétně kuchyňkové vybavení bude potřeba pořád, to má budoucnost.
Takové uznání určitě konstruktéry v Plzni potěší. Věděla jste, že kuchyňky do Airbusu A320 se vyrábí tam?
Vážně? Já z Plzně pocházím, tak to až příště poletím, budu se hned cítit jako doma! :-)