Přeskočit na obsah
1
Akce

Co mají společného interiér Airbusu se Sokolem?

7. 4. 2017

Hlavní částí návštěvy byla komentovaná prohlídka stroje W-3A Sokol. Přitom se vojenský pilot ve výslužbě, který sám aktivně na strojích operujících v rámci LZS létal, podělil o základní informace o aerodynamice vrtulníku, obecných principech jeho řízení a řešení krizových situací. „Dozvěděli jsme se, co obnáší start vrtulníku v hotovosti na zásah, kdo má jaké funkce a také operační čas vzletu stroje po požadavku z IZS,“ popisuje Daniela Řeřábková z oddělení Design Engineer Structures.

Kromě chodu záchranky všechny samozřejmě zajímalo také to, co mají společného interiéry dopravních letadel s vybavením vrtulníku záchranky. Není to sice proudové letadlo, ale je to stroj zajímavý pro všechny, kterým něco říká heslo: „Vzduch je naše moře“. I Sokol má svůj interiér, který musel někdo funkčně promyslet, navrhnout, vyrobit a otestovat. Posádka letecké záchranné služby přitom potřebuje využít každý centimetr místa v kabině. Do detailu jsou řešeny nejen zdravotnické přístroje, ale i obyčejné funkcionality jako madla a úložné prostory, stejně jako u běžných letadel.

Interiér W-3A SOKOL v úpravě s lehátkem pro přepravu pacienta

A jak to v takovém červenobílém vrtulníku vypadá? Do Sokola se vejde mnohem víc lidí, než byste řekli – je tu dvanáct sedadel vždy tři vedle sebe ve čtyřech řadách. Tady sedí pilot, tady druhý pilot, záchranář…. Jde-li o variantu s nosítkami, na palubu se kromě letecké posádky vejde zdravotník, doktor, jeden pacient na nosítkách a případně druhý pacient ve speciálním nafukovacím pytli pro zajištění bezpečnosti po čas letu.

W-3A SOKOL polské výroby je víceúčelový střední vrtulník s dvěma proudovými motory každý o výkonu 650 KW, který je schopen létat za normálních letových podmínek ale i v noci podle přístrojů, v zimě a za námrazy. Na jedno natankování zvládne 3,5 hodiny letu. Na letišti v Líních najdete dva vrtulníky v různých provedeních - jeden plně připraven na záchranné práce (vnitřek obsahuje lavice na sezení a k tomu určenou výbavu), druhý na přepravu pacienta na nosítkách. Oba drží službu 24 hodin, jejich vzletová norma se pohybuje přes den do 3 minut a v noci do 10 minut, a to i za chladného počasí. Zásahové vrtulníky jsou připraveny v hotovosti v moderních prostorných hangárech a pro zimní provoz musí být předehřívány vstupy do proudových motorů horkým vzduchem.

Vrtulníky o délce trupu 14,21 m a výšce 5,14 m s doletem cca 745 km jsou vybavené ohřevným pásem listu vrtulí a ohřevem rotorů. Zároveň mají na čelních sklech vrstvu zlata, která zabraňuje namrzání. Jsou taky osazeny jedním vysoce účinným světlometem. Jejich hmotnost je limitovaná počtem osob na palubě, palivem, a celkovou váhou prázdného stroje 3850 kg. Jeho maximální vzletová hmotnost nesmí přesáhnout 6400 kg.

Kromě vrtulníků si návštěvníci prohlédli také servisní zázemí pro opravy a údržbu vrtulníků na špičkové úrovni. „Zajímavým prvkem exkurze byla i možnost detailní prohlídky sneseného vrtulníkového motoru v údržbě. Jednalo se o velmi zajímavou a obohacující zkušenost, která poskytla náhled na problematiku praktického provozu letecké základny,“ uzavírá Group Leader Core Engineer Michal Hacker.

Za Zodiac Aerospace děkujeme průvodci panu Františku Lukešovi a celému týmu LZS Líně za možnost prohlídky.

Dojmy z exkurze popsali Michal Hacker, Michal Batko a Daniela Řeřábková.

Autoři fotek: Michal Hacker (Group Leader Core Engineering); Radoslav Bugoš (Design Engineer Structures) a Daniela Řeřábková (Design Engineer Structures)

fotky z exkurze zaměstnanců Zodiac Aerospace

Mohlo by vás zajímat

Těšte se na náborový den Safran v Rokycanech

Těšte se na náborový den Safran v Rokycanech

Z paluby Akce Kariéra

Pořádáme náš první náborový den v novém provozu v Rokycanech.
17. 10. 2024
Únor a březen ve znamení veletrhů práce

Únor a březen ve znamení veletrhů práce

Z paluby Akce

Pro mnoho studentů posledních ročníků je letní semester časem, kdy začínají přemýšlet o své budoucí kariéře, a to je důvod, proč mnoho škol pořádá…
29. 3. 2024
O náš podzimní náborový den byl velký zájem

O náš podzimní náborový den byl velký zájem

Akce Kariéra Z paluby

Ve čtvrtek 5. října 2023 jsme pořádali už po několikáté oblíbený náborový den.
20. 11. 2023

Prohlédněte si kde můžete pracovat. Nebo se chcete raději podívat na volné pozice?

Plzeň

Plzeň

Nabíráme montéry Rozšiřujeme tým

V roce 2001 jsme postavili první budovu na Borských polích. Od té doby se prostory společnosti rozrostly, k původní hale přibyly další tři. Kromě moderní výroby zde najdete i originální plně…
Rokycany

Rokycany

Nabíráme montéry Přijímáme ihned

Naše zbrusu nová moderní hala byla dokončena na jaře 2024. Vyrábíme zde odpočinkové místnosti a toalety do větších letadel Airbus A330 a také interiéry do Boeingů 777.